Glem Rolex – Sådan ligner du en million for “småpenge”

Mærkevarer er typisk noget man vokser fra, efterhånden som man bliver ældre og klogere. De fleste oplevede nok, at det blev utroligt ”vigtigt” at have de rigtige mærker på tilbage i folkeskolen. Det handlede ikke om kvaliteten af tøjet, at det var produceret et bestemt sted, eller at man støttede nogle specifikke formål. Nej, det handlede udelukkende om at nogle mærker var cool, og alt andet derfor var erklæret decideret ikke-cool.

Hvad definerer så helt præcist hvad der er cool i en folkeskole? Det er typisk en kombination af to ting: aggressiv markedsføring rettet specifikt imod disse unge mennesker, af visse brands, kombineret med typisk teenage-natur. Selvom det er sørgeligt og fører til en masse drama, så kommer vi ikke rigtigt udenom, at børn naturligt begynder at danne kliker når de når en vis alder. Der eksperimenteres med at finde ud af, hvordan man opnår status og betydning i den social gruppe man omgiver sig i. Når de populære børn tror på reklamerne og overbeviser deres forældre om, at købe dem disse mærker, så har de per automatik dikteret hvad der er i cool i skolegården. Enten køber du de samme mærker, og får din coolness faktor, og ellers er du ikke medlem af folkeskolens sociale elite.

Uanset om man var indenfor, eller udenfor, den populære gruppe af børn i folkeskolen, så finder man dog med tiden ud af, hvor ligegyldigt det er. Mærkatet har ikke nogen reel værdi i sig selv: det var bare en slags ”genvej” til at påberåbe sig status, og det virker kun overfor børn og barnlige sjæle. Når vi ser igennem denne illusion, så lærer vi, at mærkerne i stedet har det med at signalere kvalitet. Med mærkevarer har du typisk en idé om, hvad du kan forvente, af look og kvalitet: og det er jo meget fint. Men du køber ikke længere ting udelukkende fordi det har et bestemt mærke: i stedet går du efter det, der ser bedst ud på dig, og har den bedste kvalitet for pengene.

Det samme bør du naturligvis gøre, når det kommer til at købe et ur. Rolex og de andre producenter af luksus urer har spillet samme trick, men har gjort det med succes på voksne mennesker der ellers skulle forestille at være fornuftige. De har kastet så mange penge i udspekulerede reklamer, at fuldvoksne mænd går rundt og tror, at et ur giver dem status bare der står ”Rolex” på urskiven – det er en illusion!

Du kan sagtens ligne en million for småpenge! Rolex er dyre, fordi de har bildt dig ind at de giver dig status, og fordi de skal have dækket udgifterne til alle deres smarte reklamer. Hvis du glemmer mærket, og i stedet kigger efter et ur med et luksuriøst design og af højeste kvalitet, så vil du se mange mulige ure der gør det bedre en Rolex og til en betydeligt lavere pris. Tag bare et kig på de forskellige Seiko ure som et formidabelt eksempel: Seiko er et anerkendt mærke, og alle ved, at deres ure er af højeste kvalitet. Hvis nogen ser et Seiko Presage Cocktail Automatic SRPB41J1 eller et Seiko Premier SKP396P1, så vil de være mindst ligeså imponerede, som hvis de så et Rolex ur som du havde betalt overpris for.